Dagsutflykt till Desenzano del Garda

Publicerat i: Milano båtar, båtliv, desenzano del garda, gardasjön, in-italia, italienblogg, milano, norra italien, primavera, sjö, springa, vår
När jag sitter och skriver eller översätter texter till In-Italias blogg för att inspirera er så händer det ofta att jag själv blir minst lika inspirerad. Jag har rest kors och tvärs över stora delar av Italien, och har troligen sett fler italienska städer än jag sett svenska. Men det återstår ändå en helt ofantlig mängd platser som fortfarande står på att-besöka-listan. Sardinien till exempel. Hur kan jag inte har varit på ön som ska ha Italiens bästa stränder? Eller regionerna på östkusten; Le Marche, Abruzzo, Molise och framförallt Puglia längst ner på klacken - när ska jag hinna med dem? 
 
Idag tog jag i alla fall tag i saken och bockade av ytterligare en plats på listan - Gardasjön. Det tar bara 1 1/2 timme att åka dit med (trött)tåget från Milano (med snabbtåget tar det 1 timme, men det kostar tre gånger så mycket och det tyckte jag inte det var värt), så att jag inte varit där tidigare är ju märkligt. Jag åkte till Desenzano del Garda, mest för att det är där tåget från Milano stannar. Men har man mer tid på sig så finns det ju en uppsjö av städer att besöka runt hela Gardasjön - det får bli vid ett annat tillfälle...
 
Att åka till Desenzano del Garda så här på våren, innan turiststormen kommer, måste vara den absolut bästa tiden att besöka staden. Så lugnt och rofullt, och det är klart att vattnet också har sin inverkan på atmosfären. Det var verkligen så nice att komma iväg från Milano, om än bara för några timmar. Jag åt en god lunch i solen, läste min bok och promenerade längs sjön. Väldigt mysig dag på egen hand!
 
Här kommer några bilder från dagen, blir ni inte sugna på att komma hit?
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - madabouttea.se:

Åhh så fint!