1930 Speakeasy bar

Publicerat i: Milano 1930, 1930 Milano, drinkar, milano, speakeasy, uteliv
Har ni någonsin hört talas om en Speakeasy? Det är en sorts hemlig bar som etablerades i USA under 1920-talet när tillverkning, försäljning och transport av alkohol var olagligt. De levde vidare fram till 1933 när lagarna ändrades men även idag finns det en del kvar, mest för att det är lite retro och coolt. I Milano finns det en speakeasy bar som heter 1930 som är förklädd till en kinaaffär. Men faktum är att killen som står i kassan i "kinaaffären" egentligen är portier till 1930 som gömmer sig bakom dörrarna längst in i affären. Man får bara komma in på 1930 om man har ett medlemskort och har bokat bord i förväg. Man lämnar fram medlemskortet till portiern, han kontrollerar det med ultraviolett ljus, sedan knackar han på en liten lucka som leder in till bartenderna för att meddela att de ska komma ut och hämta sina gäster. Det är väldigt VIP:igt och man känner sig väldigt särkilt inbjuden, nästan som att man kommer hem till någons hem. Inne på baren andas det en annan era. Livemusik från en pianist sätter stämningen tillsammans med inredningen som består av olika soffgrupper, små sminkbord, och en och annan barstol. Drinklistan är inte en lista, utan en bok. Hit kommer du inte för att dricka en Mojito eller Cosmopolitan. Bartenderna är konstnärer som blandar och mixar de mest sensationella smakkombinationerna. Det är en sofistikerad bar, helt olik något annat ställer jag någonsin varit på. Adressen till stället är hemligt, man måste alltså känna någon som redan varit där för att hitta rätt och komma in.
 
Jag var där i fredags med Maria som har äran att äga ett medlemskort. Det var en så himla bra kväll! Innan vi hamnade på 1930 var vi på Gattò och åt napolitansk middag. Och så hade vi så himla bra samtal genom hela kvällen. Maria är guld värd och jag är så glad att jag träffat henne. Tänk att det aldrig är för sent att träffa vänner för livet. Så fint. 
 
 
 
Jag visste inte om jag fick ta bilder så alla bilder kommer från FlawlessMilano 
#1 - - P:

Du rör dig i de rätta kretsarna förstår jag!! Puss P

#2 - - Maria:

puussssssssss<3