Nuovo tentativo: rotolini alla cannella

Publicerat i: Bakning, Mat/Dryck, Milano baka, deg, italien, kanel, kanelbullar, kanelbullens dag, kanelsnäckor, kardemumma, milano, recept
Nu har jag fått min kanelbullerevansch! Aldrig mer glutenfria kanelbullar. Eller, man ska aldrig säga aldrig, men nästa gång så ska jag i så fall följa ett bättre glutenfritt recept. Dagens deg blev riktigt bra. Den blev så pass smidig att det gick fantastiskt lätt att kavla ut den med min lilla saftflaska. Har man ingen kavel får man ta det bästa cylinderformade substitutet. Ett tag övervägde jag att ta stykjärnet och stryka ut degen... Nej, jag skojade bara, men det hade varit ett roligt experiment. 
 
Jag har gjort kanelbullar många gånger förr, men skriver aldrig ner receptet i bloggen. Detta göra att jag, varje gång jag bestämmer mig för att göra dessa bullar, måste spendera massa tid på nätet för att hitta det bästa receptet. Så nu, en gång för alla, ska receptet printas ned så jag slipper göra samma research om och om igen.
 
 
Kanelbullar (ca 20 st)
Deg:
75 gram rumsvarmt smör
½ dl socker
En nypa salt
1 tsk kardemumma, malen
2 ½ dl mjölk
25 g jäst
7 dl mjöl
 
Fyllning:
100 g rumsvarmt smör
1 msk kanel
½ dl socker
½ tsk kardemumma
En nypa vaniljsocker
 
Topping:
Ett uppvispat ägg
Pärlsocker/Mandelflarn/Farinsocker
 
Gör så här:
Vispa ihop smör, socker, salt och kardemumma.
Värm mjölken till 37 grader (fingervarmt) i en kastrull. Smula i jästen och rör om tills den löst upp sig. Häll i degspadet i smörblandningen.
Addera mjölet och arbeta ihop till en smidig deg. Täck med lätt fuktig handduk och låt jäsa i en timme.
Rör under tiden ihop alla ingredienser till fyllningen.
Dela degen i två delar. Kavla ut till en rektangulär form. Bred på halva fyllningen på halva rektangeln. Vik ihop två gånger (det vill säga så att du får tre lager).
Skär i 2-3 centimeter breda remsor. Gör sedan ett snitt i varje remsa, men lämna ca 1 centimeter på varje sida. Tvinna remsan åt olika håll och snurra ihop till en bulle. Lägg på plåt med bakplåtspapper.
Upprepa samma procedur med andra degbiten.
Låt jäsa ytterligare 30 minuter under bakduk.
Pensla med uppvispat ägg och toppa med valfri topping.
Grädda ca 10 minuter, beroende på bullarnas storlek, i ugn uppvärmd till 250 grader.
 
Förresten. Någon malen kardemumma finns inte att hitta i butikerna här så jag har nu lärt mig hur denna krydda ser ut. Hade ingen aning om att fröna satt i sådan frökapslar... Någon mortel har jag inte heller, så jag fick ta till en kastrull vilken jag bankade livet ur kapslarna med, innan kniven åkte fram för att finhacka fröna..
#1 - - M:

Har du inte lilla mammas superrecept?
Du verkar ha hittat ett bra nu, så det är väl inte aktuellt längre.
De ser riktigt goda ut. Blir det fest på jobbet imorgon?
Kram

Svar: Mami, jag har aldrig fått ditt recept, så det får du gärna maila till mig. Imorgon blir det fest på jobbet! Puss
Louise Laurenius