Pippi, sei grande!

Publicerat i: Milano astrid lindgren, barnbok, böcker, italienska, pippi calzelunghe, pippi långstrump
Min kollega Michelangelo åkte igår iväg till sjukhuset med sin höggravida fru för att starta förlossningen av deras förstfödda. Vi andra vet fortfarande inte om det är en pojke eller flicka som kommer/kommit till världen och spänningen är olidlig bland många av mina kollegor, då detta har varit samtalsämnet under en lång tid nu. Men jag förstår dem, för snart ett år sedan var jag precis lika förväntansfull över Tyras nedkomst. Fasters ängel. Tänk att det snart redan gått ett år...

Jag sitter och funderar på present till Mickis lilla bebis och det är vid sådana här tillfälle det är så tacksamt att vara svensk och kunna ta vara på ett sådant fint kulturarv som vi har. Varje litet barn borde ha en bok om Pippi Långstrump i sitt hem, så det ska jag gå på jakt efter. Eller, det blir en bok om Pippi Calzelunghe för att vara mer exakt.

Jag kom över den här videon i min sökning efter bokaffärer. Fantastiskt. Även dubbad till italienska gör Pippi att jag sitter här och ler. Hon tar mig direkt 20 år tillbaka i tiden.