Zuppa dei pomodori con crema di ricotta!

Publicerat i: Mat/Dryck, Milano dagens, italien, lunch, middag, pasta, photo, recept, tomatsoppa
Mycket mat i bloggen efter gårdagens inlägg, men jag måste ändå berätta om min tomatsoppa som svängde ihop igår. Absolut inget avancerat överhuvudtaget, men det är just därför den är så magisk - för den är så himla god. Huvudingridiensen är krossade tomater från Mutti. Det måste vara Mutti, för de gör helt klart de bästa tomaterna på burk (åtminstone sett till de större producenterna). Sen kan man egentligen blanda i vad som helst som passar ens smaklökar, men så här gjorde i alla fall jag:
 
Sautera två scharlottenlökar i rikligt med olivolja. Häll på en burk krossade tomater och späd ut med en halv burk vatten. I med en grönsaksbuljongtärning och valfria kryddor, jag hade bara salt&peppar och chili hemma så det fick det bli. Låt koka upp. Häll i någontyp av minimakaroner (tänk er pasta som man har i exempelvis minestrone). Jag använde farfalline. Låt koka enligt anvisningarna på paketet. Soppan är klar! Det som höjer denna soppa till nästa nivå är ricottakrämen som jag serverar till. Den kan man göra på olika sätt, men igår blandade jag lite smaksatt philadelphia med ricotta och salt. Detta klickar du sedan i soppan och strör till sist över rostade pumpakärnor, sedan är det äntligen dags att servera! Skulle säga att det tar dig tolv minuter att göra, så det finns inte en endaste anledning till att inte testa. Buon appetito!
 
#1 - - M:

Ser gott ut och det låter gott. Vilken helg du har haft! Längtar efter att bli visad några av dina fovoritställen. Kramar

#2 - - Emelie:

Åh vad det ser gott ut! Det måste jag testa nu i veckan :)