Japp. Baka skrev jag att jag ville göra, och baka är precis vad jag har gjort. Hela eftermiddagen igår spenderades i köket. Två satser saffransbiscotti, en mörk hallontryffel, en ljus citrontryffel, daim och rocky road betades av. Nu har vi plåtburkar, glasbuskar, gamla glasslådor, kylar, frysar, ja allt, fyllda med julgott. Det är bara att titta förbi och hjälpa oss att äta upp allt om och när ni har lust. Siete benvenuti!

Idag är det Lillejulafton. Ja, i Skåne i alla fall. Jag har fått bekräftat av mina Milanokollegor att det bara är vi skåningar som ser på Lillejulafton som en lika självklar dag i kalendern som Juldagen och Annandag jul. Märkligt att det har blivit uppdelat på det viset, men vi skåningar är ju lite speciella - på ett fantastiskt bra sätt. Lillejulafton firas i alla fall på olika sätt i alla skånska familjer - vi har till exempel som tradition att på kvällen den tjugotredje samlas och äta risgrynsgröt, nybakat bröd samt pepparkakor till efterrätt. Det är alltid mamma som fixar med det där, men idag mår mami dåligt så då får jag spendera ytterligare en eftermiddag i köket. Inte mig emot, någon gång måste ju även jag få ta tag i att koka julgröt om traditionen ska leva vidare även i framtiden. Så här står jag nu - och uppdaterar mellan brödbak och grötkok. Glad Lillejul på er! A dopo!

Några hekto choklad gick åt i går.

Pepparkaksbygge, knäckebrödsbak och allmänt pyssel föregick under tiden som tryffeln stelnade.

Saffransbiscottin blev gudomlig. Recept från Leila.

När man står och blandar alla ingredienser till Leilas Rocky Road inser man hur sjukt det receptet är... sexhundra gram choklad går åt om man följer receptet (jag nöjde mig dock med 450 gram).

Okej, vi erkänner. Att sätta ihop pepparkakshuset med brännt socker kräver tålamod, och det är inget familjen Laurenius är kända för att ha. Limpistolen är vår räddning. Så nu vet ni.
#1 - - P:

Du räddade julen för oss. Tack!!
Puss P