Jag måste vara typ världens bästa kock (och världens minst ödmjuka person för tillfället), för det här var något av det godaste jag lagat. Inspirerad av Jamie Oliver gjorde jag ikväll en grekisk paj med filodeg och en massa spenat och fetaost. Heaven. På riktigt. Tiden stannade när jag tog min första tugga. Åh vad gott. Receptet finns nedan. Jag fick modifierade det, dels då recept.nu inte la ut receptet, dels för att jag tycker det är roligare att göra ett recept till mitt eget genom ändringar. Ibland går det bra, ibland mindre bra - denna gång gick det fantastiskt. Enjoy!







Världens godaste grekiska paj, 4-6 portioner
1 paket filodeg (ca 250-300 gram)
4 ägg
300 gram fetaost
500 gram fryst, tinad spenat
Citronskal från en citron
Peppar/Salt/Timjan/Paprikapulver
Olivolja
Färsk timjan

Blanda ihop ägg, fetaost och kryddor med en gaffel.
Stek spenat i olivolja. Krydda med citronskal. Blanda i äggsmeten.
Ta ett bakplåtspapper. Skölj och skrynkla under rinnande vatten för att göra mer rörligt. Lägg det på arbetsytan.
Lägg på ett lager filodeg på bakplåtspappret, se till att arean av filodegen är större än stekpannan. Ringla över olivolja och paprikapulver. Lägg på ett nytt lager. Olja, paprikapulver. Nytt lager. Totalt 3-4 lager. Inte för noga med hur det ser ut.
Dra över bakplåtspappret med filodegen i stekpannan.
Häll i äggblandningen. Vik över degen som sticker utanför stekpannan så att äggblandningen blir täckt. Ta bort överflödigt bakplåtspapper.
Sätt stekpannan på spisen i 2-3 minuter för att skapa en krispig yta. Strö färsk timjan och paprikapulver över.
Sätt in pajen i ugnen för att bli klar (om stekpannan inte tål ugnen vilket min inte gjorde så lägg över hela pajen i en rund bakform efter det att den fått en krispig yta på spisen).
Klar efter cirka 15-20 minuter i 200 grader.

#1 - - Anonym:

Ser riktigt smaskigt ut:)

#2 - - Hanna - Mode, smyckesstillverkande och min vardag:

Vad gott det låter!

#3 - - Andre pihl:

HA!



Den gjorde jag också efter att jag sett Jamie ;P



min blev dock inte alls lika snygg som din :(

#4 - - ellen:

Ser super gott ut!

#5 - - LORISSA LOVEBOMB:

Oj oj oj, det ser brutalt gott och snyggt ut :D

#6 - - Ida:

Det låter faktiskt underbart gott, kanske skulle man övveraska mamma med att stå för middagen ikväll ;)

#7 - - Johanna:

Vad kul att den var så god, jag har nämligen planerat att göra den om ett par veckor efter att ha sett programmet - sen tänkte jag göra den där glassen med strössel som han gjorde i det programmet till efterrätt samma vecka också :D

#8 - - Victoria:

omg vad gott!! :)

#9 - - Sofia:

Det där ser gott ut alltså. Måste testas!

#10 - - Hanna:

mm såg gott ut! :)

#11 - - Maddyz:

Ser jätte gott ut!

#12 - - Eleonore:

Den låter jättegod den pajen! :) Älskar grekiskt!

#13 - - yasmine modell fru och mamma:

låter kanon gott

allt bra?

vore gulligt om du kunde rösta på min son Dennis bild i en tävling här kraaam

http://www.viforaldrar.se/omslagstavling/?view-id=41529

#14 - - AGNES - en av fyra snelahestar:

åååh! vad hungrig jag blev nu! spenat och fetaost måste ju vara en av världens godaste kombinationer!

#15 - - Ida - kreativity.blogg.se:

Shit vad gott, jag bara måste testa att göra denhär pajen! Älskar både paj och fetaost, så - mums! Tack för receptet :)

#16 - - inga:

ojjojj va gott de ser ut! :)

#17 - - Lisamyek:

Älskar fetaost-spenat-filopaj! Brukade alltid unna mig det när jag var i Grekland, älskar! :D

Kanske ska man försöka sig på det någon gång, vårfika/-lunch/-brunch ^^, (Allt jag ser nu för tiden får mig att tänka på våren, frisk vind och värmande sol) :D

#18 - - Lisamyek:

ps. ett tag visst jag dessutom vad det hette på grekiska.. mycket användbart :P

#19 - - Travel and fashion:

Låter gott! Men ska bakplåtpappret också ned i stekpannan?

#20 - - ieet:

burek

#21 - - angela:

Åh det är verkligen jätte gott!

#22 - - Madde:

Den här måste jag testa nångång! Såg riktigt god ut

#23 - - Julia Linder Haleen:

Den där måste jag testa!

#24 - - bella makri:

:D alla maträtter i grekland är bäst:D

#25 - - Nicole Sanzetth:

Sweet! Jamie Oliver måste väl typ vara väldens mest framgångsrika kock?

#26 - - Amanda:

Hej, Vilken fin blogg du har!!



Du borde visa upp den på www.kokakola.se

Det gjorde jag och fick över 2000 nya besökare direkt.

Och allt är helt gratis.

#27 - - Emelie:

Men mums då..

#28 - - Lovisa:

Satan vad gott det lät :) kul när man lyckas med något väldigt bra!

#29 - - Junitjej:

Detta recept måste jag pröva!

Det ser ju kanongott ut!

#30 - - sofie:

Ser riktigt mumsigt ut! .. Den får man nog testa!

#31 - - Viktoria:

Ser sjukt gott ut, i might just take after ;))



Hälsa gärna på i min blogg där det bjuds på en stor dos humor och andra roligheter från vardagen!

http://www.aglepta.blogspot.com

#32 - - Robin:

Inte illa det där heller. Dessvärre är det överkurs för mig haha xD är så jäkla kass på matlagning. Ha en fin dag =)

#33 - - lovisa:

fasen va gott!

#34 - - Anonym:

herre så gott det ser ut!

#35 - - Gizze:

Ser gott ut...älskar både spenat och feta ;-)

Gör ofta pajer, men mest med "vanlig" pajdeg...

Ha en fin onsdag ! Gizze

#36 - - Dan_e:

mmmm Snygga bilder!!

#37 - - Mikke:

mmmm jag blev hungrig nu!

#38 - - Sarah:

snygg grekiska paj!

#39 - - Nicklas:

wow! utrolig snygg blogg ni har :D :D

#40 - - Kristina:

Älskar grekiska pajer med fetaost och spenat! Ska absolut testa den här :)

#41 - - Emma/kim:

Såg riktigt gott ut :) ska testa detta senare :)

#42 - - mikaela:

herregud va gott det såg ut!

#43 - - Liza Ellisson:

åh det ser ruskigt gott ut. Måste prova någon dag :)

#44 - - Marie:

Det låter ju helt fantastiskt! Men vilken funktion fyller egentligen stekpannan? Skulle det bli väldigt annorlunda om man bara körde den i ugnen från början?

#45 - - ☆VERONICA☆:

Ser ju vansinnigt mumsigt ut! måste testa! Jag älskar Filodeg :D

#46 - - amanda:

MUMS!

#47 - - jessica:

fy fan vad gott :)

#48 - - Johan:

Den såg inte dum ut du :D

#49 - - Markus Olsson- johannesbo:

Wow! Måste testas...får lite greklandskänsla...:)

#50 - - Nike:

den ser riktigt god ut. ska nog laga en sån imorgon :)

#51 - - Emilia:

Detta ser ju helt fantastiskt gott ut!

#52 - - Kristina:

Har provat din paj och den blev ju supergod!!! Jättegott med citronen i spenaten.