Spara och slösa

Publicerat i: Louise
Kom och tänka på en sak härromdagen när jag gick från mitt hus till vårt garage. På väg dit passerar jag ett hus och i detta hur bor en gammal tant. Just denna dagen var hon ute i sin trädgård och rensade ogräs. Inget konstigt med det, men det jag reagerade på var att hon samlade allt ogräs i en papperspåse från Epe-livs, en affär som stängdes ner för ca tio år sedan. Detta är typiskt pensionärer, de är så himla sparsamma. Jag menar hur många människor i de yngre generationerna hade sparat på en papperspåse i 10 år? Det samma gäller min farmor och farfar. De har absolut inget behov av det - ändå tvättar min farmor sina gamla Wetex-trasor i tvättmaskinen. Jag är helt allvarlig. Det är sinnes. Och hon sparar halvanvända servetter för "de kan man använda som hushållspapper". Ja, det ligger väl i uppfostran skulle jag tro. Hårda tider krävde att man fick vara sparsam, medan vi som växer upp nu har en helt annan inställning. Går något sönder köper vi nytt direkt. Ibland kan jag störa mig på mig själv för att man lever så slösaktikt. Men sen samtidigt så är det ju så det är. Det gäller att hänga med i utvecklingen. Och då kan man inte spara på gamla Epe-livspåsar.