Cavolini di Bruxelles a mangiare per cena!

Publicerat i: Mat/Dryck, Milano brysselkål, cavolini di Bruxelles, kantareller, middag, middagstips, pancetta, recept
Jag vet! Jag borde göra om den här bloggen till en renodlad matblogg eftersom mer eller mindre 80 procent av inläggen här är matrelaterade. Men ibland gör jag ju faktiskt andra saker också, och det vore så synd att inte få skriva om dem. Jag kanske helt enkelt ska skapa ytterligare en blogg. En riktig matblogg. Om ni hjälper mig att komma på vad den ska heta så kanske jag slår slag i saken.
 
Igår när jag gick min runda på stan, hamnade jag på Eat's innan hemgång. Det är superbra att gå in på en av alla dessa matmarknader, saluhallar och delikatessbutiker när man inte alls vet vad man vill laga till middag, för de bjuder ofta på inspiration. Igår var det lite oväntat brysselkålen som ropade till mig att de ville bli köpta. Det är lite oklart hur jag kan bli sugen på saker jag aldrig ätit, men det händer titt som tätt. Antagligen har jag någon gång läst ett recept, tänkt mig in i hur det smakar och sedan sorterat in det i att-testa-mappen i recepthjärnan.  
 
Mina små brysselkål åt jag tillsammans med knaperstekt pancetta och smörstekta kantareller (de sista - nu är det slut på kantarellrecept för ett tag). Brysselkålen i sig hade jag förkokt för att sedan halvera och steka klart i det överblivna pancettafettet. För att få en till textur adderade jag några pistagenötter och eftersom både de och pancettan är salta rundade jag av allt med lite ricotta. Mumsfilibaba!