Muesli fatta a casa!

Publicerat i: Bakning, Milano granola, hasselnötter, homemade, honung, muesli, müsli, nötter, recept, torkad frukt
Döm min lycka då jag i dagarna tre har planerat att göra egen müsli och idag kommer till affären och ser att hela hyllan med nötter lyser gul av lappar med ordet offerta. Extrapris på precis allt jag behövde och lite till. Vilken lycka. Jag plockade på mig en massa hasselnötter, mandlar, valnötter och pistagenötter, och toppade sedan kundkorgen med kokosflingor, torkade blåbär och torkad ananas. Allt redo för världens bästa hemmagjorda granola. Det som dock gjorde att min blandning blev godare än all müsli du kan köpa i affärerna, var att jag adderade stött kardemumma. Det tog verkligen smaken till en helt ny nivå. 
 
Jag kunde såklart inte hålla mig, utan har redan njutit av en skål med yoghurt och müsli. Ändock var det länge sedan jag längtade så mycket till frukost. Om ni vill göra som jag, så gör som nedan. Buon colazione!
 
 
Hemmagjord Müsli/Granola
4 dl havregryn
1 dl skållad mandel
1 dl skållade hasselnötter
0,5 dl naturella pumpakärnor
0,5 dl pistagenötter
1 tsk malda kardemummakärnor
 
1 dl vatten
0,75 dl solrosolja/rapsolja
0,75 dl honung
 
0,5 dl kokosflingor
0,5 dl torkade blåbär
1 dl torkad annans
 
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda havregryn, mandel, hasselnötter, pumpakärnor, pistagenötter och kardemumma i en bunke. Sprid ut blandningen på en plåt täckt med bakplåtspapper. I en mindre skål, blanda vatten, olja och honung och häll sedan över grynblandningen. Rör om. Torka i ugnen cirka 25 minuter, glöm inte att röra om med jämna mellanrum. Ta ut och låt svalna. Blanda sedan i resterande ingredienser och häll i tätslutande burk. Färdigt.
 
Lätt som en plätt. Och det bästa är att du inte alls behöver följa mitt recept - anpassa receptet efter vad du tycker är gott!