Buon appetito a me!

Publicerat i: Milano italien, mat, parmesan, recept, skinka, spenat
Jag förstår att ni som följer mig både här på bloggen och på Instagram kanske blir lite trötta på att det ibland dyker upp samma bilder på båda ställe. Men det är helt enkelt något ni bara får stå ut med. Som nu till exempel.

Igår kom jag hem till ett relativt tomt kylskåp. Jag vill nämligen inte handla på mig så mycket färska varor nu eftersom jag åker till Florens imorgon. Så med detta kylskåp gapandes tomt framför mig var det bara till att gnugga kreativitetsknölarna för att komma på något gott att laga till middag. Och jag säger då det. Knapphet är bra för kreativiteten. Tre ingredienser var allt som behövdes sedan var middagen klar. Jag stekte nämligen spenat, blandade detta med några skedar ricotta. Rullade in röran i parmaskinka och stekte sedan mina rullader så att skinkan blev krispig. Detta åt jag sedan med sallad, tomat och parmesan (men det räknar jag inte till mina tre ingredienser för det är väl sådant som alla har i kylskåpet? Om inte så borde alla ha det, det förgyller varenda måltid…). Resultatet blev en riktigt god middag, och jag kommer absolut göra det igen – även när kylskåpet är fullt. Tänk vad lätt det är att äta bra mat om man bara vågar experimentera lite. Och snabbt går det också, framförallt med min underbara gasspis. Sju minuter, sedan var middagen serverad!


Ett tips om ni inte har någon salladsdressing hemma är att använda lite av oljan från burken som soltorkade tomater ligger i. Oljan är på det viset redan smaksatt och smakar riktigt bra till salladen!
#1 - - Karin O:

Smaskens!

Trevlig fredag på dig:)