I helgen var jag i München. Alexandra, min tyska kompis, fyllde år och ville fira på hemmaplan. Så jag var inte sen att hänga på. Skönt att komma bort från Milano för en helg och se något nytt. Just München hade jag nog aldrig besökt om det inte vore för att jag nu fick denna möjligheten - inte för att staden inte är härlig, mest för att den helt enkelt inte står på min lista över städer att besöka (en lista som redan är full som den är). Men jag blev glatt överraskad av München. Det kändes lite som att komma hem till Sverige, ordning och reda i jämförelse med Milano. Det som slog mig mest var lugnet. Inga människor som diskuterar hetsigt, inga bilar som tutar för att komma fram. Härligt - men också lite för lugnt för min smak, men så har jag nog blivit för italiensk när det kommer till det...
 
Vi bodde hos vår andra gemensamma kompis Stephanie som jag lärde känna i Milano. Hon bor nu i Zürich men har en lägenhet kvar i München där hennes kille bor. Bra med vänner som har löst sin situation så att man kan utnyttja den. Haha. Lägenheten var super, och låg nära Prinzregentenplatz, nära både till Engelska trädgården (en helt enorm park mitt i stan) och till centrum. 
 
I fredags när jag anlände gick jag och Alexandra ut och åt middag medan Stephanie var på annat håll med sin kille. Vi gick till ett italiensk ställe (you can take the girl out of Italy, but not Italy out of the girl) som heter Il Giro. Jättenice ställe med fantastiskt trevlig personal. Jag åt en risotto med fontina och kål (!) och till efterrätt en basilikasorbet som var otrolig. Sedan gick vi vidare till nästa italienska ställe - Bar Centrale.
 
 
 
 
På lördagen var det Alexandras födelsedag så jag väckte henne med skönsång (not) och brownies. Jag hade transporterat mina hemmagjorda brownies från Milano och de hade klarat resan galant. Supergoda, och Alex blev jätteglad.
 
 
Vi hade otroligt fint väder på lördagen, så vi satte på oss solglasögonen och gick ut på sightseeingtur i staden. Första stoppet blev vid Fredsängeln, som ser ut så här:
 
 
Därefter hamnade vi vid ena änden av Eisback-floden som rinner genom Engelska trädgården. Precis vid bron vi stod på har de skapat en konstgjord - och konstant våg - som folk flockas vid för att surfa! Hur kul är inte det? Mitt i centrala München kan man alltså lära sig att stå upp på en bräda... fast man bor nog vara rätt skicklig redan innan, för det såg helt ärligt rätt farligt ut...
 
 
Sedan gick vi vidare till Hofgarten, en superfin anlagd trädgård bakom statshuset i München.
 
 
 
Sedan kom vi fram till centrum, vilket är väldigt tyskt på många sätt och vis. Mysigt! Kolla in rådhuset på tredje bilden här nere. Så mäktigt.
 
 
 
 
 
Sedan strosade vi också igenom Viktualienmarkt som är ett stort torg fullt med restauranger, food trucks, grönsakshandlare, frukthandlare, öl-trädgårdar och allt möjligt kul. Jag hade fullt upp med att inspektera allt, så jag glömde fota...
 
På kvällen mötte vi upp med Alexandras vänner på ett ställe som heter Burger Lobster Bank - innestället nummer 1 i München. De gör sååå goda hamburgare och jag åt en glutenfri utan bröd (men med massa sallad) och sötpotatispommes till. MUMS. Efter 23 på kvällen blir platsen mer en bar och ett dansställe, så vi stannade där hela tiden och dansade. Riktigt bra musik!
 
 
 
 
På söndagen tog vi det lugnt på morgonen, sedan stack vi till Münchens ridskola och åt brunch. För att komma dit går man genom den Engelska parken och det var en helt perfekt söndagspromenad.
 
 
Sen var det dags att åka hem. Och det var med nöd och näppe att vi lyckades med det. På tåget ut till flygplatsen fick jag ett sms av easyJet där det stod att vårt flyg hade ställts in på grund av flygstrejken i Frankrike. Che palle! Men det var ju inte lönt att bli upprörd över det, inget att göra åt. Vi var ju ändå på väg till flygpltasen, så när vi väl var framme gick vi till informationsdisken och fick reda på att vi kunde välja att få pengarna tillbaka eller att bli inbokade på nästa flyg till Milano morgonen efteråt, och bli erbjudna en hotellnatt. Jag var sådär sugen på det, och Alexandra ville också hem, så vi tog sakeni egna händer. Som TUR var visste vi att det fanns ett annat flyg till Milano med Meridiana bara 2 timmar efter vårt, och som TUR var så fanns det lediga platser. Så nu ska jag bara se till att få tillbaka min pengar från easyJet... hoppas det inte tar för lång tid.
 
Jag tror att det var karma som hjälpte oss att komma hem till Milano samma kväll. På grund av att vi inte blev arga, och för att vi inte var otrevliga mot all personal på plats på flygplatsen. Vad är det för fel på människor som har ett behov av att skrika på personal som bara är där för att hjälpa till? Annat är det om det är ignoranta och oförstående, men när de bara vill dig gott så förtår jag inte grejen. Lite mer kärlek till dina medmänniskor per favore...
 
Nöjd men trött tjej.
#1 - - P i X E L I E – Fotograf Erica Pettersson:

Det låter som en trevlig helg! Och bilderna är jättehärliga! :-D