Midsommar i Italien

Publicerat i: Milano campagna, hovmästarsås, lesmo, midsommar, midsommarkrans, sill
Glad midsommar kompisar! Jag har följt er på Instagram, Snapchat och Facebook, och det ser minst sagt ut som de flesta av er hade en idyllisk dag igår! Kul - för förra året var det ju inte lika roligt i Sverige. Själv hade jag egentligen inte tänkt göra något typiskt midsomrigt i Milano i år, utan bara möta kompisarna för en aperitivo. Men de planerna ändrades snabbt i torsdags när Maria föreslog att vi skulle fira midsommar ute i hennes killes föräldrars hus på landet. Fantastiskt. Jag och Emelie hoppade genast på idén och efter en väldigt intensiv chat på whatsapp hade vi midsommarplanerna klara. Jag skulle göra jordgubbstårta. Emelie stod för hemmagjorda knäckebröd och Maria och Andra fixade sillen och laxen från Ikea. Tänk vad bra det kan bli!
 
På väg ut till landet igårkväll tappade vi dock nästan orken. Värmen var ett faktum och till på köpet hade Trenord bestämt dig för att strejka - igen - så vårt tåg var inställt. Vi kom dock iväg med bara ca 25 minuters försening, men det var knappt vi kom fram innan vi hade smält bort på tåget. Alltså, det går inte att beskriva hur äcklig värmen i Milano är när den går förbi 35 grader. Det är helt annorlunda än om det hade varit 35 grader med ett hav framför sig... just sayin'.
 
Kvällen blev i alla fall supertrevlig. Vi åt gott, spelade kubb, och hade det allmänt bra. Vi sov över på landet och tanken var att vi skulle spendera dagen vid poolen idag. Men självklart var vädret inte riktigt på vår sida. Extrema moln gjorde att vi gav upp efter en timme, och lagom tills vi skulle åka tillbaka till Milano kom solen fram. Varför kan man inte bara få det som man vill? 
 
Känns som det här Snapchat-filtret är skapat för midsommar. Perfekt när man inte har tid att göra egen krans.
 
Trädgården var överfull av hortensior. Så vackra. 
 
Titta bara!
 
Perfekta bakgrunden för en snabb photoshoot!
 
Värsta modellproffset. Som ni ser...
 
Vi gjorde också ett besök i kryddlandet. Det gjorde insekterna också.
  
Jag hittade gräslök till sillen.
 
Vad skulle vi utlands-svenskar göra utan Ikea? Matjesill, prästost och hovmästarsås hade varit omöjligt att få tag på - och utan det blir det ju inte mycket tradionsfirande.
 
Sen satte vi igång den stora kubb-tävlingen!
 
Jag och Andrea mötte Emelie och Maria. Vi vann första matchen - jag säger inte av hur många... hehe.
 
Sen blev det jordgubbstårta, och nej, det är väl inte den vackraste tårta jag någonsin skapat. Men den var sjukt god!
 
Jag samlade sju sorters blommor och la under huvudkudden. Så enligt mina beräkningar borde jag vara gift inom några timmar eller så.
 
Woop woop! Som vi hade längtat efter poolen. Men tji fick vi...
 
Vi lade oss i utomhussoffan istället och spelade wordfeud. Nästan lika bra.
  
Sen åt vi upp gårdagens rester innan vi begav oss tillbaka till Milano lagom till solen och värmen kom tillbaka. Efter två timmar under airconditionen börjar jag känna mig som mig själv igen. Tack Andrea och Maria för er gästfrihet, ni är bäst!