Piazza Mentana, Milano

Publicerat i: Milano aperitivo, italien, milano, mojito, piazza mentana, vespa
Det finns ett torg i Milano som heter Piazza Mentana. Det är inte känt överhuvudtaget. Well, för andra än milaneser vill säga. Men nu är det så att jag råkar bo cirka 3 minuter därifrån och när jag (fortfarande) går vilse i gatorna i mitt område så händer det att jag hamnar just där, på Piazza Mentana. Och jag måste säga att jag älskar det där toget. Det känns som en välbevarad milanesisk hemlighet, som egentligen påminner mer om en liten gömd hörna i Rom, än en plats i Milano. Det som gör torget så speciellt är att det finns en liten oansenlig bar i ena änden, Chiosco Mentana. Precis som namnet antyder är det mer än kiosk än en bar, men oavsett vad så lockar den ett hav av människor när det vankas aperitivo-time. Ställets ägare är från Sardinen och enligt källor ska han göra några av Milanos godaste drinkar... Det är verkligen tid för mig att besöka stället, det får skrivas upp på att-göra-listan inför nästa vecka.
 
Igår gick jag förbi, igen, och stannade för att ta en bild. Är det inte italienskt så det förslår?