Gelateria Paganelli

Publicerat i: Milano gelateria, gelato, glass, glassbar, granita, italien, italiensk glass, milano, sommar, sorbet
Min nästa artikel för Mi.Mag kommer att vara en guide till de bästa gelateriorna i Milano. Alltså. Om inte det är en drömartikel att skriva så vet jag inte vad! Redaktörerna skickade mig en lista på 8 ställen de hade tänkt inkludera, sedan fick jag addera mina favoriter. I helgen tog jag tag i grovjobbet och har under dessa två dagar besökt 13 gelaterior! Jag har flängt runt hela Milano på cykel och gjort depåstopp med kameran i högsta hugg. Jag ska erkänna att jag inte har ätit glass på varje ställe, inte ens på hälften, någon måtta får det ju vara på glassintaget. Men jag har däremot haft många trevliga samtal med några av gelateriornas ägare för att förstå vad som gör just deras glass till Milanos bästa. Ett möte som jag verkligen inte kommer glömma i första taget är det med Francesco och Elena. Francesco är tredje generationens glasstillverkare och tillsammans med sin fru Elena driver han med stor passion Gelateria Paganelli. De bjöd in mig i deras laboratorium och jag fick se hur Francesco gjorde deras glassbas som sedan smaksätts på olika vis. Jag fick dessutom provsmaka deras sorbet gjort på vitt vin (magisk) och sedan slevade Elena upp ett stort glas med mandelgranita, persikoglass och honungsgrädde, som hon toppade med en spray gjord på rom. Italiensk gästfrihet när den är som bäst. Vilka människor! Gelaterian ligger i utkanten av Milano, och man slipper därför de flesta turisterna (även om många dock har hört talas om deras fantastiska glass). Toppställe!
 
Resten av gelateriorna kommer jag skriva om i min artikel, jag länkar er när den ligger uppe!
 
Elena och Francesco
 
En dröm i ett glas.
#1 - - Anonym:

Det måste vara ett drömjobb, att bli så väl mottagen och få provsmaka glassen.

#2 - - P:

Ser fram emot nästkommande alster! Puss P

#3 - - Clara:

Hej Louise! Jag planerar att studera i Florence våren 2016 och började söka runt om information och inspiration och hittade din blogg. Superkul att följa dig! jag undrar om du kan ge några tips på kvarter att bo i och hur man kan gå tillväga för att hitta boende?
Mycket tacksam för svar :)
Allt gott!

Svar: Hej Clara! Vad kul att du hittade min blogg! :) Och ännu roligare att du ska plugga i Florens - min Erasmustermin där var garanterat den bästa tiden i mitt liv! Vad ska du plugga för något? Gällande boende så är det lite klurigt, men jag rekommenderar dig fört och främst att gå med i olika grupper på Facebook, t.ex. Svenskar i Florens. Där dyker det upp lite annonser då och då och du kan även fråga personer i gruppen om de har några tips.
Annars är dessa sidor rätt bra för att hitta boende:
http://firenze.bakeca.it/annunci/offro-casa/luogo/firenze/
http://www.subito.it/annunci-toscana/affitto/appartamenti/toscana/firenze/?ps=0&pe=0

Det blir såklart lättare om du pratar italienska och kan kontakta annonsörerna...

Skicka aldrig över pengar för hyra i förväg via WesternUnion eller liknande, jag höll på att bli lurad tre gånger i Florens på det viset.

Om jag kan hjälpa till på annat vis så är det bara att höra av dig, jag älskar att få prata om mitt älskade Florens! :) LYCKA TILL!
Louise Laurenius