Förrförra helgen hade jag inga planer och alla vänner var borta från Milano. Jag behövde i och för sig en lugn helg, men på söndagskvällen kliade det i fingrarna. Därför fick jag ett infall nu i fredags. Något var tvunget att hända till helgen. Jag öppnade då Italienkartan på Google Maps och zoomade ut från Milano för att se vilka städer och byar som fanns på relativt nära avstånd. Valet föll på Piacenza, en timme söder om Milano, i en ny region - Emilia Romana. Efter en snabb koll med Emelie var dagsutflykten bestämd.
 
Allt gick fel till en början. Tåget skulle gå klockan tolv men tjugo minuter innan avfärd när jag stod på Centrale och skulle köpa biljetter till mig och Emelie insåg jag att tåget inte alls avgick från Centrale, utan från en av Milanos andra fyra tågstationer. Pust. Helt omöjligt att hinna dit på 20 minuter, så vi fick skjuta upp avresan en timme. Väl på rätt station tog det oss 15 minuter att hitta biljettluckan, sedan fungerade inte maskinen att stämpla biljetten i, och slutligen så skulle tåget avgå från spår 4 - problemet var bara att det fanns två olika spår 4, så vi irrade omkring ett tag innan vi hamnade rätt. Och så ska tilläggas att vi är rätt vana Italienresenärer, jag vill inte ens tänka på hur en nykomling skulle ha lyckats. 
 
Nåväl, väl framme i Piacenza var vi väldigt hungriga, men till vår besvikelse verkade det som att staden höll siesta. Där och då ville jag resignera - aldrig mer halvspontana dagsutflykter. Men så såg vi vår räddning. Skylten med orden Cucina Tipica Piacentina (Typisk mat från Piacenza... ungefär) och vi övervägde inte en sekund innan vi svängde av i samma riktining som skylten pekade. Det var väl inte den roligaste restaurangen, men jag åt en fantastiskt god risotto och Emelie en rätt med gnocchi och bönor som också var väldigt smarrig. Och efter mat i magen blev allt bättre. När vi var klara med lunchen hade affärer öppnat och staden börjat leva igen, så vi strosade runt några timmar i en mysig stadskärna innan vi bestämde oss för att åka tillbaka till Milano igen. Bra dag allt som allt!
 
 
 
 
Ingen dålig sol i alla fall!
#1 - - Faster:

Italien är VACKERT! 😘 miss you!! ❤️

#2 - - Frida's Friday:

Hej! Är ute efter dina bästa tips! Vad får jag inte missa om jag tar mig till Milano på helgen? :)

Svar: Hej Frida! Klart att du ska få en massa tips. Jag har skrivit ihop alla mina bästa i detta inlägg, ta en titt där, och om du fortfarande har frågor efter det så hör av dig! :) http://laureniuslouise.blogg.se/2014/october/den-ultimata-milanoguiden.html#comment
Louise Laurenius