Amalfi: den italienska drömmen

Publicerat i: Milano amalfi, amalfikusten, atrani, b&b, bad, baddräkt, bella italia, italien, klänningar, matresa, medelhavet, ravello, semester, sol, solstol, solsäng, sommar i italien, sommarlov, sommarsemester
Ni som följer mig på Instagram har redan sett en hel del bilder från Amalfi - jag är ledsen att jag har bombarderat ert flöde med massa uppdateringar, men det är så fantastiskt vackert därnere att det är omöjligt att låta bli! Södra Italien är en hela annan värld i jämförelse med norra Italien (och för inte tala om norra Europa). Vyerna är helt fantastiska, havet är varmt, maten är god och människorna är så otroligt vänliga. Det är den här sidan av Italien som vi utlänningar blir förälskade i, och helt ärligt är det få platser i världen kan mäta sig med detta paradis. Bella, bella Italia!
 
Jag, Nora och Hanne bodde på Torre dello Ziro, ett Bed&Breakfast mitt emellan Amalfi och Ravello. Det var så fint där och det är det perfekta boendet för alla som söker lugnet. Lella, signoran som äger stället, var så sympatisk och hjälpsam, och har ett öga för inredning och detaljer. Rummen var superfräscha och frukosten som intogs under vinrankor på terrassen var till största delen hemmalagad. Vilken dröm! Närmsta strand låg i Atrani, en grannby till Amalfi och dit kunde man ta sig på en liten stig som var kantad av apelsinträd, citronträd, fikonträd, tomater, drakfrukter, björnbär och oliver. Nästan overkligt vackert. Stigen var brant, och tillbakavägen var tuff att traska i värmen, men å andra sidan kunde vi behöva lite motion eftersom allt vi gjorde om dagarna var att ligga still i en solsäng på stranden. Kvällarna spenderades i Amalfi, Ravello eller på terrassen med medköpt prosciutto, ost och prosecco. En dag valde vi stranden i Amalfi istället för den i Atrani och där träffade jag Pasquale, solstolsuthyraren som jag pratade hängde med under dagarna för fyra år sedan då jag var på ensamsemster i Amalfi. Alla dessa personer från mitt förflutna som alltid kommer tillbaka på ett eller annat vis... det är fint att veta att de fortfarande finns kvar trots att åren passerar.
 
Jag förstår varför man blir förälskad i Amalfi. Vilken lycka att alltid få vakna upp där.
 
Jag är världens sämsta packerska. Seriöst. Jag behöver gå en kurs.
 
Alla som vill vakna till denna frukosten, händerna i luften nu!
 
Stigen ner till stranden...
 
...och Nora som stannar och tittar på utsikten.
 
Första kvällen traskade vi samma stig för att äta middag i Amalfi.
 
Nora tittade på utsikten igen. Man får liksom aldrig nog.
 
På väg till Amalfi passerade vi Atrani, som nästan var ännu vackrare i kvällsljus.
 
Och så alla de där yachterna som ständigt var närvarande. Någon gång i livet ska jag också semestra på en yacht!
 
Hela Amalfi karakteriseras av deras citronodlingar. Citronerna därifrån anses vara de smakrikaste i världen, och det är också här man producerar den godaste Limoncellon.
 
Efter två dagar mötte Hanne upp oss.
 
Vi bestämde oss för att äta middag i Ravello den kvällen och började traska uppför berget. Tillslut stannade en gammal man och gav oss skjuts. Thank God!
 
Ravello bjöd på vidunderliga vyer. Och då blir man såhär glad.
 
Vi inspekterade den lilla byn innan vi åt middag.
 
Och tog foto framför Duomo.
 
Och självklart ville vi ha ett foto på oss alla också!
 
Nästa dag upprepades nästan som ett mantra. Strand strand strand strand.
 
Jag sysselsatte mig med denna boken i solstolen. Rekommenderas varmt. En supermysig berättelse om livet kort och gott.
 
På kvällen intog vi maten på terrasen där hemma. Kvällen bjöd på småplock och massa prat.
 
Näst sista dagen plockade jag fram min baddräkt som jag köpte mer eller mindre för denna resan. Så nöjd med den...
 
...så pass nöjd att det krävdes lite modellande på stranden!
 
En gruppbild är obligatorisk såklart!
 
Sista dagen lämnade Nora och Hanne mig tidigt för att flyga hem till Stockholm. Mitt tåg till Milano gick inte förrän på eftermiddagen så jag tog mig ner till stranden en sista gång - och passade på att fota min väg ner.
 
Det lilla torget i Atrani i morgonljus.
 
Och den lilla kyrkan.
 
För att komma till stranden från toget går man igenom en liten tunnel och där på andra sidan väntar Paradiset.
 
Vilken semester! Jag kommer att återvända. Massor med gånger om jag får bestämma (och det får jag ju, heja).
#1 - - P:

Dit vill jag åka!!! Puss P

#2 - - Christine&OtherSweetStories:

WOW vilken plats! Och vad härligt ni verkar ha haft det. Jag vill åka dit!!