Eftersom temperaturen är så hög här nu, och jag ska åka hem till Sverige nästa vecka där det är betydligt svalare, valde jag att utnyttja gårdagen till max. Jag bokade därför en tågbiljett söderut, till Finale Ligure för att vara precis, för att inviga denna sommaren på riktigt med en dag vid havet. Egentligen skulle Alexandra följa med, men hon orkade inte stiga upp klockan 06:30 för att hinna med det tidiga tåget... her lost. Synd att inte få sällskap, men jag har inga problem att umgås med mig själv - med en bra bok, och en iPhone laddad med podcasts så går timmarna förbi utan att jag tänker på det.
 
Det var så värt den där tidiga uppstigningen! Väl framme i Finale Ligure väntade en stor stand, ett gyllene hav och en strålande sol på mig. Jag älskar att åka ner till havet. Så fort man lämnar Lombardia och kommer fram till Liguria så ändras omgivningen helt och hållet - från den platta gröna Po-slätten till småklippigt där Apenninerna börjar. Det jag älskar mest med Liguria är alla husen. Istället för Milanos gråhet kommer man ner till en region fylld med hus i gult, rosa och ockra. Med gröna fönsterluckor och färgglada perenner i blomsterlådorna. Gatorna kantas av palmer och längs strandpromenaden lunkar gamla och unga fram - alla med en gelato i handen. Det finns ett lugn i Liguria som inte går att hitta i Milano, och jag är lyckligt lottad som kan ta mig dit relativt lätt ändå...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Gelato o'clock!
 
En av de godaste glassarna jag ätit (säger jag det varje gång?). Fikon/Ricotta, Kaffe och Choklad!
 
#1 - - Martina:

Hej, jag bor också i Milano och är lite nyfiken hur lång tid det tog med tåg och hur mycket det kostade? :D

Svar: Hej Martina! Kul att du också bor i Milano, vad gör du här? Tåget till Finale Ligure tog drygt 2,5 timmar och kostade ca 40 Euro tur och retur. Det finns ställen som ligger närmre Milano, men de får nog räkna med runt 2 timmar i alla fall. Biljetterna brukar ligga runt det priset, men kolla trenitalia.it för senaste uppdateringar! Ciao ciao!
Louise Laurenius

#2 - - FrökenTV, bloggen om tv och film:

härliga bilder

#3 - - Tess:

Åh, vad härligt det ser ut! :) Kram

#4 - - Julia:

Hej! Trevlig blogg! Jag antar att du har fått den fråga innan och du kanske redan har ett blogginlägg som du kan länk till mig. Jag ska åka till Milano om en månad och vill shoppa, var finns de lite mer billiga budget butikerna? Har hört om en stor outlet som ska vara europas största, är det något att ha? Tacksam för svar :)