Björk Side Store a Milano

Publicerat i: Milano bella italia, björk side store, italien, magont, mat, milano, promenad, sjukling, svensk mat, svensk tradition
Jag var hemma från jobbet igår. Gick och la mig i måndags med magont och vaknade igår med en ännu värre kramp. Jag kunde mer eller mindre inte ta mig upp ur sängen utan att stå böjd som en fällkniv, så det fanns inte en tanke på att ta mig till Como. I ärlighetens namn borde jag stannat hemma även idag, men det där samvetet sätter in och stressen över allt som måste göras på jobbet ökar egentligen bara på det onda i magen. 
 
Nåväl. Efter att ha legat i sängen fram tills klockan slog tre släppte äntligen lite av det onda och jag kunde ta mig ut på en lugn promenad. Lite frisk luft och rörelse brukar vara en bra medicin. För att inte bara traska runt på måfå bestämde jag mig för att ha ett mål i sikte. Denna gång blev det butiken Björk Side Store som ligger i norra centrum, mellan Repubblica och Porta Venezia. Björk Side Store är, som man hör på namnet, en sidoverksamhet till Björk Swedish Brasserie, det första svenska brasseriet i Italien, beläget i Aosta. I Aosta har man satsat på att introducera italienarna för svensk mat och design, och lyckosamt för oss i Milano har de nu också valt att introducera milaneserna för de svenska hemligheterna genom deras Side Store som öppnade förra året i november.

Jag förstår inte varför jag inte tagit mig dit tidigare. Det är ett paradis. Istället har jag spenderat alldeles för mycket tid på att ta mig till IKEA när Sverigelängtan faller på. Men nu kan IKEA-besöken bli mindre frekventa, för Björk Side Store är betydligt bättre när det kommer till matutbud. Jag kom hem med en kasse fylld med havregryn, russin, ströbröd, mesost, messmör, prästost, kakao och tunnbröd.Lycka. Att bara få komma in i en butik som är så ljus och fräsch, som andas Skandinavien i det ljusa träslaget, som är fylld med knäckebröd och skånsk senap... Det gör en verkligen glad i själen. Med eller utan magont.

 
 
 
 
#1 - - Ebba Molin:

sv: ja jag tycker det är absolut bästa frullen!
kram

#2 - - Faster:

Underbart!!!

#3 - - EMELIECATRINE:

Åh, gud så roligt! Vill tillbaka, så vacker stad. När ska du till Paris? =)

Svar: Det förstår jag! :) Jag ska till Paris i början av april, så förhoppningsvis har våren kommit dit då också! Härligt! :)
Louise Laurenius

#4 - - christine&paris:

Hur är priserna? Det finns en svensk butik här med men hon tar ju såklart överpriser på vissa varor...

Kul att du ska till Paris! Om en månad har förhoppningsvis våren kommit hit på riktigt :)

Svar: Haha, ja det är lätt att ta ut överpriser när hungriga svenskar är på jakt efter mat. Det är så klart dyrare i Milano än vad är i en vanlig Ica-affär hemma, men inte så pass att man låter bli att handla. :)
Åh, vad skönt. Jag ser verkligen fram emot en mysig vårhelg i din stad!
Louise Laurenius

#5 - - Emma :

Gud så gott! Önskar att mejeri produkter gick att skicka till Australien, har inte varit hemma i Svea på fyra år.
Hittade just din blogg, inspirerande, välskriven och mysig, I'll be back!

Svar: Wow, fyra år utanför Sverige! Då förstår jag att saknaden efter vissa varor är stor. Finns det verkligen ingen svensk affär i Australien? Vad kul att du hittade min blogg, hur hamnade du här? Du är varmt välkommen tillbaka! :)
Louise Laurenius

#6 - - Emma:

Vi har en butik där mn kan handla knäckebröd, Daim, norsk brun ost, kaviar osv. Ostar, messmör, smör osv är dock svårare pga tullens strikta regler. Mest av allt saknar jag kantareller, men de går att köpa i konservburk eller som torkade (galet dyrt dock!)
Hittade dig genom kommentarsfältet på Blondinbellas blogg, tyckte den lät intressant (älskar italiensk mat och gillar att läsa om andra svenskar som flyttat utomlands!) Happy Sunday :)

Svar: Ah! Jag förstår. Ja, tullreglerna ser ju annorlunda ut så fort det rör sig utanför Europa. Stackare! :S Men jag hoppas och tror att det finns massa annat gott i Australien! Vad roligt att du hittade mig via Blondinbellas blogg. Jag kommenterar ytterst sällen där, men det få gånger jag har gjort så, så har jag fått kontakt med trevliga personer! Har inte du någon blogg där jag kan följa dig? Jag tycker också det är kul att läsa om andra utlandssvenskar! :)
Louise Laurenius