"You will never be completely at home again, because part of your heart will always be elsewhere. That is the price you pay for the richness of loving and knowing people in more than one place."       - Miriam Adeney


Jag kom över detta citatet för några dagar sedan och det träffade mig rakt i hjärtat. Det beskriver min situation på ett sätt som jag aldrig hade kunnat göra själv. På sätt och vis känns det skönt att läsa det med någon annans ord, för det betyder att jag inte är ensam. Samtidigt känns det så himla, himla sorgligt. Kommer jag aldrig någonsin hitta en plats där jag kommer stanna och känna mig som hemma? 

Det handlar inte om att jag inte älskar min hemstad, min familj och mina vänner som bor där – jag är väl medveten om att jag hade haft helt andra förutsättningar och kunskaper om jag inte varit född just där jag är född. Och jag är dem alla evigt tacksam för detta. Det handlar inte heller om att jag är girig och försöker fylla mitt liv med så många erfarenheter som möjligt, bara för sakens skull. Det handlar snarare om att det finns så mycket där ute att upptäcka. Och jag kan inte bara låta det vara.

Citatet ovan beskriver varför jag har denna ständiga, omättliga tomhet inom mig. Tomheten kommer från rikedomen att upptäcka. Hur paradoxalt det än må låta. Det är den där känslan av att älska en plats för mycket. Att ge för mycket av dig själv till någon som du måste lämna tidigare än du vill. Att tillåta dig själv att inte ha några hämningar – så att när tiden kommer för att flytta vidare, är allt du har kvar en skattgömma med minnen. Det är känslan om att gräset kan vara grönare på andra sidan staketet. Det är nyfikenheten på vad som väntar runt nästa knut...

Jag kommer antagligen aldrig bli hel igen, och jag måste nog bara lära mig att acceptera det. Jag är medveten om att det låter väldigt melodramatiskt, men livinsikter kräver sina stora ord. Däremot kommer strävan efter att bli hel, alltid att finnas kvar, och det är just det som gör att jag kommer att fortsätta att resa, leva och upptäcka. För trots att det var det som startade att gräva det där hålet som kallas tomhet, så är det också det som fyller igen hålet. Med kärlek, kunskaper och rikedomar.
#1 - - P:

Filosofiskt och mycket tänkvärt älskling! Tomheten kommer att göra dig hel! Puss P

#2 - - Faster:

Du kommer att komma hem och du kommer att känna det tydligt när du väl är där. ❤❤❤

#3 - - Kajsa:

Jag känner igen mig! Jag bodde i USA ett år, och är nu tillbaka i Sverige. Varken USA eller Sverige känns som hemma till 100%. Det är jobbigt men jag är så tacksam för att jag fick chansen att få leva där!

#4 - - Lena:

My goodness! Det är ju PRECIS så det känns! Precis, precis så.
(PS. Känns som att det enda jag kommenterar på din blogg är att jag känner igen mig, haha)

Svar: Haha, Lena du får kommentera precis när du vill! Det är bara roligt att du känner igen dig, ibland behöver man någon annan till att sätta ord på sina tankar! :)
Louise Laurenius