Una nuova tipo di colazione

Publicerat i: Mat/Dryck, Milano frukost, frukosttips, glutenfri, italien, laktosfritt, milano, nyttigt, torkad frukt, ägg
Denna vecka genomför jag ett litet experiment. Jag bestämde mig i måndags för att ha en socker- och laktosfri vecka för att se hur det skulle påverka mig. Det är lite av en utmaning för mig, ostälskare som jag är, men det var på tiden, då det har blivit lite mycket av det goda den senaste tiden. Dessutom uppskattar jag utmaningen att komma på nya frukostvarianter som inte innehåller den sedvanliga yoghurten, eller middagar som inte kräver en massa parmesanost som smaksättning (hur gott det än må vara).
 
Hittills har det gått jättebra. Jag har inte alls saknat parmesanen. Eller yoghurten. Eller ricottan. Eller min prästost som blivit varsamt transporterad från Sverige till Milano och nu ligger och väntar i kylen. Jag har heller inte saknat all torkad frukt som jag brukar dämpa sockersuget med efter måltiderna. Torkad frukt är, som de flesta av oss vet, bara godis förklätt till frukt. Jag älskar torkad papaya, ananas, blåbär, tranbär, russin... men man behöver ju inte äta det varje dag för det. Så nu fick det vara nog.
 
Här kommer ett exempel på vad ni kan äta till frukost om ni också vill testa att leva laktosfritt ett tag. Ägg och majskakor. Det låter rätt torftigt, men inte om man toppar den ena majskakan med jordnötssmör och äpple, och den andra med kallrökt lax och groddar. Då blir allt mycket bättre, och dagen har startat på bästa vis.