Melanzana al forno con salsa di feta.

Publicerat i: Mat/Dryck, Milano aubergine, cucina italiana, fetaost, italien, italienk mat, lunch, mat, melanzana, middag, middagstips, milano, ost, recept
Nu ni! Nu ska ni få ett riktigt gott middagstips att inspireras av. Jag har precis ätit upp min lunch och sitter nästan och gråter för att den redan är slut. Så gott var det. Tyckte i alla fall jag - men så är jag också ett stort fan av aubergine, vilken nästan är den enda beståndesdelen i detta recept (kanske inte ens kan kalla detta ett recept när jag tänker efter...). Nåväl. Så här gör ni ungsbakad aubergine:
 
Sätt ugnen på 225 grader. Dela en lagom stor aubergine på längden, i två delar. Räkna en halva per person. Skåra auberginen några gånger på längden, och några gånger på snedden så att romber bildas. Se till att inte skära igenom skalet bara. Häll sedan på olivolja och gnid/pensla in den i grönsaken. Upprepa detta några gånger då aubergine älskar olja och slukar upp den fort. Salta (helst med grovsalt eller flingsalt). Ugnsbaka den sedan i cirka 25-30 minuter, tills den blivit mjuk och god. Under tiden gör du världens godaste fetaostcrème att ha till. Blanda bara turkisk yoghurt med hackad vitlök, fetaost, flytande honung samt salt&peppar efter smak. Denna crème kompletterar auberginen helt magiskt bra. Alltså. Ibland förvånas jag själv över hur bra mina receptidéer blir på tallriken. Testa nu, det krävs verkligen ingen ansträngning att göra detta.
 
Färdigbakad aubergine!
 
Skulle vilja påstå att denna aubergine även fungerar som ett bra tillbehör till lax eller annat protein - istället för potatis till exempel!