På tåget hem idag fick jag världens sug efter pannkakor. Jag vet inte varför, de tillhör inte direkt normaliteten i mitt liv. Men kanske var det just därför detta sug drabbade mig. Eller mer troligt så var det för det faktum att det igår var Våffeldagen och alla sociala medier jag är medlem i var täckta med bilder på smarriga frasvåfflor. Eftersom jag inte har de rätta redskapen för att tillverka dessa i Milano gick min önskan om våfflor idag över till något mer uppnåeligt. Pannkakor. Nästan samma. Precis lika gott.
 
Jag har inga decilitermått eller andra mätredskap i mitt kök så jag kan inte delge er mitt recept. Jag gick på känsla. Mjöl, salt, mjölk, ägg, smör. Vad jag dock kan tipsa er om är att låta smeten stå och dra minst 20 minuter innan ni gräddar era pannisar. Det gör hela skillnaden mellan trasiga degklumpar och fina tunna pannkakor.
 
Vad jag också kan tipsa om är att toppa det färdiga resultatet med något annat än grädde, sylt och socker. Idag ville jag ha matiga pannkakor eftersom de var kvällens middag och inte kvällens efterrätt. Så jag grundade med lite Philadelphia, och toppade sedan med bresaola, ruccula, och hyvlad parmesan. Tillfredsställelse.
 
 
 
 
#1 - - Lotta Malmberg:

Får du tag i keso där nere eller?
Jag har börjat göra pannkakor med keso och fiberhusk (funkar ju med lite mjöl) samt ägg och salt som vanligt. Helt galet gott och mycket nyttigare :)

Svar: Ja, här finns keso! Den är inte lika god som den där hemma, men den funkar! Har du ingen mjölk i? Låter supergott iaf. Jag är uppvuxen med att äta vanliga pannkakor med keso och sylt. Inte lika nyttiga som dina pannkakor, men keso passar för bövelen till allt! :))
Louise Laurenius