Aioli fatta a casa!

Publicerat i: Mat/Dryck, Milano aioli, hemmagjord, middag, middagstips, recept, tonfisk, tonfiskbiff
Efter att ha experimenterat med äggvitor i köket de senaste dagarna (jag ska berätta om det någon gång längre fram) så hade jag x antal äggulor kvar i kylen. Jag var inte sugen på varken äggröra eller crème brûlée, så jag gnuggade geniknölarna för att komma på något annat att göra. Så fick jag en snilleblixt: Aioli. Jag tog därför tre vitlöksklyftor vilka jag först hackade, för att sedan mosa till en paste tillsammans med lite salt. Denna paste vispade jag ihop med två äggulor. Sedan tillsatte jag olivolja, lite i taget, medan jag vispade som om det inte fanns någon morgondag. När aiolin precis var på väg att gå ihop tillsatte jag lite citronskal och citronsaft, samt salt&peppar. Och visp (!) så var den hemslagna aiolin klar! Att jag inte gjort detta tidigare - så gott!
 
Nu kan man jag inte bara sleva i sig sås, och eftersom jag hade äggula kvar använde jag denna till att göra en tonfisksmet. Jag blandade en liten burk tonfisk med just nämnda äggula, lite havregryn, min älskade tonfiskpaté, chili, citron och salt&peppar.  Sedan formade jag smeten till en biff och stekte i olivolja. Jag skojar inte när jag säger att det var den godaste tonfiskbiff jag ätit. Havregrynen drog verkligen sitt strå till smeten så att säga.
 
Svårare än så behöver det inte vara att äta gott! Er tur att testa! Pusshej!
 
Som en sol som lyser upp middagen ligger den där och trivs. Aiolin.
#1 - - P:

Du är helt otrolig! Skriv en kokbok med alla dina idéer!
Puss P

#2 - - Ulla:

Jag håller med P(appa?). Din kreativitet är bortkastad på ett kontor! :-) Jag skulle köpa kokboken direkt!