Un po' dei consigli riguardo allo shopping a Milano

Publicerat i: Milano, Shopping kappa, karta, milano, moschino, shopping
Jag brukar ha för vana att gå en sväng på stan efter jobbet, innan jag går hem. Egentligen mest för att få lite frisk luft och se något annat än en datorskärm för en timme eller två. Det brukar dock oftast sluta med att jag tar Via Torino ner eftersom det ligger åt rätt riktning, så man kan lätt konstatera att  jag börjar kunna de där affärerna utan och innan nu. Därför bestämde jag mig igår för att gå åt helt andra hållet. Extra motion och nya områden att utforska. Kul. Jag gick upp förbi Teatro alla Scala, fortsatte på Via Alessandra Manzoni tills jag kom fram till Via della Spiga. Denna sista gata är stråket där alla high end fashionbutiker ligger. Prada, Just Cavalli, Dolce&Gabbana - you name it. Jag gillar att promenera på den gatan, framförallt nu när det börjar bli mörkare om kvällarna och man kan fönstershoppa utan att behöva kisa genom rutorna. Dessutom är gatan fri från bilar och väldigt mysig. Jag kan tänka mig hur det blir där i jul när all julbelysning kommer fram. Som i en liten saga. Och på tal om sagor, så måste jag visa er en bild från Moschinos skyltning. Det var verkligen som en liten sagodröm. En miniatyrteater mitt i affären, med pytteskyltdockor i Moschinos kläder. Väldigt kreativt och jag ville vara fem år igen så jag kunde få gå in och leka i det där stora dockhuset...
 
Något shoppat blev det däremot inte i de där affärerna. Jag tog mig istället ner för Corso Venezia där jag till min glädje hittade svenska H&M-filialen COS. Oj, vad mycket fint där var. Butiksbiträdet berättade att COS precis öppnat i Göteborg, vad roligt. Synd att det inte fanns när jag bodde där. Därefter fortsatte jag ner längs Corso Vittorio Emanuele II där GAP och H&M trängs med Zara, Massimo Dutti och Banana Republic. Bättre prisnivå och massa fint även där. Det där alla säger angående hur bra shoppingen är i Milano är verkligen sant. Här finns allt! Typiskt nog hamnade jag på H&M där jag hittade en superfin koboltblå kappa. Blev inget inköp igår med min fashion guru till vän, Cecilia, har gett mig tummen upp så vi får se!
 
Sådär ja. Nu har ni fått lite shoppingtips om ni skulle få för er att hälsa på i Milano. Det är bara att ta fram kartan och börja markera gatorna. Och så köp en trisslott innan ni kommer hit så att ni möjligen kan dryga ut resekassan litegrann. Det behövs! A dopo!
 
Titta vad fin skyltningen är! Vilket barn i världen skulle inte vilja ha en Moschinoteater att leka med på tråkiga dagar?

Hm. Bilden gör inte riktigt kappan rättvisa. Den är grym. Den blå färgen är superfin. Vad tycker ni?
#1 - - Marit:

Kappan OCH du är toksnygg!! Drick lite vin nere i källaren på peck för mig & ät lite choklad från våningen högst upp!! Hade mer än gärna kommit ner & hälsat på dig! Btw, tänkte bara påminna dig om att du saknas på Friskis!! Bacio Bella!

#2 - - ADARAS.se - din bloggtidning på nätet! :

asfin kappa :D

#3 - - M:

Jättefin!
Kram

#4 - - Ulla:

Hej Louise! Jag gillar att läsa din blogg och om ditt nya liv i Milano. *Lite* avundsjuk. :-) Jag skulle själv vilja pröva på att bo i Italien ett tag och därför har jag en fråga till dig: Tror du det är en stor skillnad mellan att bo, som du nu i Milano, för en bestämd tidsperiod eller att flytta för gott och känna "this is it." Det vet man ju aldrig innan. Kanske njuter man mer för att det inte är för all framtid? Kanske skulle man sakna Sverige mer om man klippte banden helt? Det skulle vara intressant att veta hur du tänker/känner. Fortsätt njut!!!!

Svar: Hej Ulla! Vad kul att du läser min blogg. Din fråga är väldigt intressant, och jag har faktiskt reflekterat över den många gånger själv. Jag kan bara prata utifrån egen erfarenhet vilken säger att ja - det är absolut en skillnad. Jag har bott i Italien i olika perioder i mitt liv och för varje gång jag flyttar tillbaka så minskar charmen med det hela. Det som i början är helt fantastiskt med maten, kulturen och människorna blir till slut en vardag och man tycker inte det är lika spännande. Det är nog lite samma sak med mycket i livet... Förra året bodde jag i Florens och ja, jag njöt mer av livet då, medan jag idag är mer van. Men samtidigt är det även skönt att komma in i någon slags vardag. Oavsett hur länge du stannar i ett nytt land som kommer saker inte fungera som de gör hemma så du kommer hela tiden utmanas, ifrågasätta och fundera över var det egentligen är bäst att bo. Och jag saknar absolut Sverige periodvis, men så fort jag kommer hem till Skåne längtar jag tillbaka till Italien. Man får göra en avvägning helt enkelt. Men med det sagt vill jag också understryka att jag njuter mer av livet här (även om jag nu bott här rätt länge), jag tar för mig mer, är mer spontan och flexibel och utnyttjar tiden bättre. Det tror jag inte har att göra med att jag bor här under en viss bestämt tidsperiod, utan det tror jag mer beror på den italienska mentaliteten och kulturen. Hoppas du fick lite svar på dina frågor, det är verkligen ett ämne man skulle kunna diskutera i en evighet..
Louise Laurenius

#5 - - Johanna:

Vilken otroligt fin kappa! Helt uuuuunderbar! Önskar att jag hade någon liknande men snygga kappor är inte så lätta att få tag på tycker jag. ;-)

Vilka härliga bilder du bjuder på. Gosh! Hade önskat att jag hade varit ute och rest lite mer före jag stadgade mig för nu är jag hemma med en liten och har hus. Vi väntar lite med resor så länge hon är liten men snart så.. får börja med Europa och då är min dröm Italien. Visserligen har jag rest mycket men Italien har jag inte "hunnit" med. Kanske till sommaren? :-)

Kram!

Svar: Åh TACK, vad gullig du är med ditt beröm!
Jag tycker absolut ni ska satsa på Italien när det blir dags att resa. Här finns allt man önskar sig på semestern. varmt hav, stark sol, långa stränder, höga berg med massa snö för skidåkning, massa kultur, trevliga människor, gott vin och underbar mat. :)
Louise Laurenius