Natale 2012.

Publicerat i: Louise barn, bebis, bror, familj, jul, julbord, mys
När man bor utomlands kommer och går julen så himla fort. Man hinner bara blinka innan hela firandet redan är över. Hela den där månadslånga uppladdningen som sker i Sverige går man miste om, men som tur är finns det många bloggar som sprider svensk julkänsla ända ner till Milano. Det är lite det jag stundtals har levt på. Likadant var det förra året då jag kom tillbaka från Florens bara två dagar innan jul. Helt plötsligt satt jag i en bil upp till kusinerna i Kungsbacka för att ett och ett halvt dygn senare ta tåget tillbaka till Skåne för hemvändarutgång med barndomsvännerna. Allt gick i ett. I år firades dock julen på skånsk mark och någon utgång på juldagen orkade inte kroppen med, därav har jag haft en väldigt lugn jul. Lugn och mysig med nära och kära, och massa god mat. Precis som jag önskade. Det bästa med denna jul var självfallet Tyra. Min älskade brorsdotter som är finast i världen. Det är så kul att kärleken till detta barn gör att jag inte vill spendera tiden på något annat vis än att titta på henne. Och att få henne att skratta sitt stora tandlösa leende kan få vem som helst att smälta. Underbara underbara underverk. 
 
I år firade vi jul hemma hos Eric och Maria. Här har ni värdinnan i egen hög person. Vacker som en tavla.
 
Dukat fint hade de också gjort.
 
Medan de andra grejade med prinskorvar, Janssons och köttbullar underhöll jag och Tyrisen varandra.
 
Köttbullar var det ja. Farmors är de bästa.
 
Farmor hugger i på julbordet. I år bidrog jag med Janssons, Broccoligratäng och fänkålssallad. Lite nymodigheter måste man ha. 
 
Omgång ett. Mamma låg hemma och var sjuk, faster och familj firar jul i Australien och farbror och Signe var på annat håll. Så vi var en liten skara runt bordet i år. Marias föräldrar bidrog dock med utökad julstämning.
 
Julstjärnan bidrog med stämning i det annars typiskt grå skånska julaftonsvädret.
 
Sen var det dags för julklappsöppning. Tyra är superexalterad som ni ser...
 
Eller nja. Eric var kanske mer superexalterad över Tyras presenter.
 
Jag hade med mig en stor korg med massa italienska delikatesser till Eric och Mary. Det går nog att få ihop en bra festmåltid av det.
 
Vår Tomte kom inte med julklapparna, däremot kom han och reciterade Viktor Rydbergs dikt Tomten. Det gör han alltid för vår familj, gör han det hos er andra också?
 
Min mamma är bäst tänker Tyra här.
 
Allt hemlagat julgodis skulle såklart även fram. Jag tror jag åt upp ungefär hälften av ovanstående. Mamma Mia.
 
När Tyra väl var vaken skulle vi även hinna med familjefotografering. Det gick sådär.
 

Gullefarmor och gullefarfar på hemgång. Tack för denna jul! <3
 
Vi andra mös vidare lite till.
 
Mysigast har man det dock hos mamma.
 
God fortsättning på er. Hoppas ni har haft fina juldagar tillsammans.
#1 - - P:

Tack för fin jul och all hjälp.
Puss p