Sitter här på jobbet och fördriver tiden genom att läsa Dagens Industri. Jag brukar göra det, tycker finansvärlden är intressant. Sen är ju vissa artiklar i tidnigen mer lättlästa än andra, men så är det ju med allt i världen. En del saker är lättare att ta till sig än andra. Det som jag fastnade för idag var en artikel om världens rikaste personer. Det finns idag cirka 1200 dollarmiljadärer. D o l l a r m i l j a d ä r e r. Förstår ni hur mycket pengar dessa människor har? Allra rikast är amerikanen Warren Buffett med 62 miljarder dollar. Bill Gates kommer först på tredje plats med sina 58. Och alla svenskars stolthet Ingvar Kamprad kommer på plats nummer sju med 31 miljarder. Dollar. Fascinerande. Men de som tror att ju rikare man är desto snålare blir man har fel. Enligt DI har Bill Gates skänkt bort 90 procent av sin förmögenhet till välgörenhet. Det är rätt mycket. Jag som gillar matte gjorde en snabb uträkning att Bill Gates gett bort cirka 313 miljarder kronor till välgörenhet (om man räknar med att dollarn kostar 6 kronor). Trehundratretton miljarder kronor. Det är trehundratrettontusen miljoner kronor. Snacka om givmild. Kanske ska vända mig till honom för finansiering av mina önskade utlandsstudier...